Wybory samorządowe 2018
Jak wygrać wybory samorządowe?
Zadbaj o odpowiednią kampanię wyborczą.
Jakie kanały komunikacji oraz nośniki reklamowe wybrać? Czym zaskoczyć swojego wyborcę oraz jak do niego dotrzeć, tak aby nie poczuł się atakowany Twoimi komunikatami? Sprawdź 9 sposobów na udaną kampanię wyborczą.
Strona internetowa
Bardzo trudno obecnie wyobrazić sobie kampanię wyborczą bez Internetu. Strona internetowa jest jedną z podstawowych form obecności kandydata w sieci. Umożliwia interakcję z wyborcą, a także możliwość dotarcia do wyborców, dla których Internet jest podstawowym źródłem informacji. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest live chat, który pozwala użytkownikom na kontakt z Twoją stroną w czasie rzeczywistym.
Social media
Obecność w social mediach to warunek konieczny dla każdego kandydata, który będzie ubiegał się o mandat w wyborach samorządowych w 2018 roku. Facebook jest idealnym narzędziem do budowania pozytywnego wizerunku i kontaktu z wyborcami w celu pozyskania głosów. Obecnie dyskusje na tematy lokalne odbywają się właśnie na Facebooku, grupy lokalnych społeczności to idealne miejsce, aby kandydat pokazał się jako osoba kompetentna, z pomysłem do sprawowania mandatu.
Monitoring Internetu
Chcesz mieć kontrolę nad tym, co na Twój temat pojawia się w Internecie? Możesz monitorować wzmianki, w których pojawia się Twoje imię i nazwisko, dzięki temu będziesz mógł na bieżąco reagować na opinie i komentarze, które pojawiają się na Twój temat. Monitoring Internetu bardzo dobrze sprawdza się także w przypadku wyszukiwania wzmianek o Twojej miejscowości lub gminie, dzięki czemu możesz rozpoznać potrzeby Twoich wyborców.
Plakaty wyborcze
Plakaty zwiększają rozpoznawalność kandydata oraz utrwalają jego imię i nazwisko w podświadomości wyborców. Miejsca rozklejania plakatów warto zaznaczyć na mapie, dzięki czemu będzie można na bieżąco kontrolować ich stan oraz skutecznie zastępować zniszczone materiały.
Banery i billboardy
Banery i billboardy podobnie jak plakaty zwiększają rozpoznawalność kandydata. Ważne jest, aby nie były przepełnione zbyt dużą ilością treści. Bardzo często umieszczane są przy drodze, dlatego potencjalny wyborca nie będzie miał zbyt wiele czasu na przyswojenie treści na nich zawartych. Tak, jak w przypadku plakatów, warto zaznaczyć na mapie miejsca, gdzie będą umieszczone banery. Niestety zdarzają się sytuacje ich celowego uszkadzania, dlatego warto na bieżąco kontrolować stan materiałów, tak aby nie stały się antyreklamą kandydata.
Listy do wyborców
List jest bardzo perswazyjną formą materiału wyborczego. Zwykle jest to jeden z ostatnich elementów kampanii wyborczej. Sukces listu i e-mail marketingu zależy w dużej mierze od odpowiednio dobranej grupy docelowej. Listy możemy adresować do osób, które będą pierwszy raz głosować w wyborach, rodzin wielodzietnych, przedsiębiorców czy młodych małżeństw. Warto zadbać, by powitanie i podpis napisać odręcznie. Spowoduje to większe zainteresowanie treścią ze strony odbiorcy. Warto zwrócić uwagę, by w treści znalazły się rozwiązania wskazanych problemów oraz uzasadnienie kandydatury.
Gadżety reklamowe
Gadżety reklamowe powinny być przede wszystkim użyteczne, tak by przyniosły wyborcy wartość dodaną. Bardzo dobrym pomysłem jest kubek z kawą, która może być rozdawana na spotkaniu wyborczym. Dobrze mieć też w swoim zapleczu takie gadżety jak długopisy czy smycze do kluczy. Gadżety reklamowe powinny być dostosowane do grupy odbiorców. Dobrym pomysłem będzie dystrybucja wspomnianych kubków z kawą rano na ulicy, toreb na zakupy na targowisku czy parasoli w deszczowy dzień.
Ulotki wyborcze
Ulotki pozwalają dotrzeć do wszystkich potencjalnych wyborców. Bardzo ważną kwestią jest ich dystrybucja. Warto zastanowić się, jaką formę dystrybucji wybierzesz. Możesz skorzystać z profesjonalnej firmy kolportażowej, bądź samodzielnie przeprowadzić kolportaż. Ulotkę w formacie PDF warto także zamieścić na stronie internetowej.
Gazeta wyborcza
Gazeta pozwala nam przedstawić więcej informacji na temat kandydata i jego ugrupowania aniżeli ulotka. Gazeta powinna być przygotowana w atrakcyjnej formie, zawierać dużo zdjęć, infografik i piktogramów. W ten sposób kandydat może szerzej zaprezentować swoją dotychczasową działalność. Ciekawą formą prezentacji kandydata jest wywiad, w którym odpowiada na pytania dotyczące swojego programu. Aby gazeta pozostała dłużej w rękach odbiorcy można zamieścić w niej ankietę na temat tego, co wyborca chciałby zmienić i czego oczekuje od kandydata.
SMS Marketing
Statystyczny człowiek szybciej wróci do domu po telefon komórkowy aniżeli po portfel. To sprawia, że SMS mają bardzo dużą siłę przekazu. Prawdopodobieństwo otwarcia Twojej wiadomość przez wyborcę jest bardzo duże. Geotargetowanie kampanii umożliwia wysyłkę komunikatów do osób w Twoim okręgu wyborczym. Długość wiadomości SMS to 160 znaków. To wystarczająca ilość, by poinformować wyborców o zbliżającym się spotkaniu czy zachęcić ich do głosowania.
E-mail marketing
Wysyłka wiadomości do bazy danych swoich wyborców jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Jak jednak legalnie zebrać adresy e-mail? Pomocna będzie strona internetowa kandydata, na której można umieścić moduł zapisu na newsletter. Dzięki temu będziesz mógł wysyłać wiadomości mailowe do swoich wyborców.
Messenger Marketing
Zaskocz swoich wyborców łatwą i szybką możliwością kontaktu. Badania wskazują, że w wyborach samorządowych najważniejsza jest realna znajomość kandydata, jego możliwości i osiągnięć. To właśnie w tych wyborach kandydaci powinni być jak najbliżej ludzi. Jak jednak pogodzić brak czasu w kampanii z szybkim odpisywaniem na wiadomości wyborców? Z pomocą przychodzi Messenger i możliwość jego automatyzacji za pomocą bota. Rozwiązanie to pozwoli pokierować użytkownika w początkowej fazie, dzięki czemu będzie mógł uzyskać natychmiastowe odpowiedzi na niektóre z pytań, a Ty będziesz mógł na pozostałe odpowiedzieć z czystym sumieniem w wolnej chwili.
Jak wygrać wybory samorządowe?
Sprawdź, jak przygotować idealną kampanię wyborczą.
Jak przygotować odpowiednią kampanię wyborczą? Od czego zacząć działania? Bardzo ważne jest opracowanie strategii. Jest ona nieodzownym elementem każdej udanej kampanii wyborczej. Pracę nad jej budową można ująć w 7 krokach. W których kandydat i jego zespół muszą określić:
Cel kampanii
Wygrana w wyborach nie powinna być traktowana jako cel. Musisz być
przekonany o idei. Tylko wtedy Twoi wyborcy także w nią uwierzą!
Czynniki oddziaływujące
Czy uda mi się osiągnąć założony cel? Warto ocenić swoje słabe i mocne strony.
Elektorat
Nawet jeśli masz najlepszy program i jasno wyznaczone cele, nie będziesz w stanie usatysfakcjonować wszystkich wyborców. Dokonaj analizę grupy docelowej.
Hasło wyborcze
Stanowi kompromis między: potrzebami wyborców, sprawami, w których czujesz się kompetentny oraz problemami, które podejmuje konkurencja
Plan kampanii
Sukces kampanii wyborczej zależy od jej odpowiedniego zaplanowania. Warto w tym celu wykorzystać listy zadań.
Czynniki oddziaływujące
Wybór taktyki zależy od Twoich cech osobistych, od tego jakim typem człowieka jesteś oraz w jaki sposób chcesz prowadzić swoją kampanię wyborczą.
Budżet kampanii
Wielkość budżetu determinuje zakres realizowanych działań. Należy uwzględnić środki, które posiadasz oraz które ewentualnie uda Ci się pozyskać.